ناریخ: چهارشنبه 20 آبان 1394 - شناسه حبر: 7687

تخفیف خودرو

تخفیف خودرو

رضا رفیع

اهل دقت در معنا و مفاهیم حتما به خوبی ملتفت و متوجه اند و اصطلاحا گوشی دستشان است که ما در عرصه کالا و خدمات، اصولا و بلکه کلا دو نوع "تخفیف" داریم که باعجله برمی شماریم:

تخفیف مادی: پایین آوردن نرخ محصول را گویند که توسط فروشنده و یا بنا به اصرار شخص خریدار، صورت می پذیرد. نگیرد، جنس روی دست صاحبش باد می کند. این نوع تخفیف معمولا هواداران بسیاری دارد؛ چنان که اکثر مردم ما به هنگام خرید کالا به فروشنده می گویند: یک تخفیفی هم به ما بدین!

تخفیف معنوی: در این شکل تخفیف، قیمت جنس پایین نمی آید، بلکه با پایین آمدن سطح کیفیت محصول،چنانش خفت می دهند و خفیفش می کنند که ناخودآگاه دچار تخفیف می شود. ملت از خرید خود ناراضی اند و اگر از دستشان برآید، دوست دارند به مصداق "مال بد بیخ ریش صاحبش"؛ آن کالا را به صاحبش برگردانند. برای همین نیز فروشندگان کالا در ایران، از قدیم الایام، با یک اقدام پیشگیرانه و پدافندی غیرعامل، این شعار معروف را درست و درشت کردند که: "جنس فروخته شده، پس گرفته نمی شود"!

اصل مطلب: الان در همین قضیه خودرو داخلی، اگر شما به دقت تامل بفرمایید، می بینید که ما با این هر دو شکل تخفیف مواجه هستیم. منتهی تا دیروز، بیشتر با نوع معنوی اش مواجه بودیم و در نتیجه امروز کار به نوع دومش کشیده که اگر تا دیروز مشتری ها و خریداران ناراحت و ناراضی بودند؛ امروز فروشندگان و خودروسازان ناراحت و ناراضی اند. برایشان خیلی سخت است که ممکن است منبعد، در عرصه تولید خودرو، هر سازی را که می زنند، مردم نرقصند!....

خبر وارده: "مدیرکل بانک مرکزی گفت: وزارت صنعت،معدن و تجارت، خودروسازان را وادار به اعمال تخفیف کرده که این امر به بهبود بازار و راه افتادن چرخ اقتصاد منجر می شود."

بسته پیشنهادی: باور بفرمایید که ما نیز به عنوان یک ایرانی همیشه در صحنه، مدافع و موافق خرید خودرو صفر ایرانی از خودروسازان داخلی هستیم. هرچند که مدیران خودشان، سوار خودرو خارجی شوند. فلذا پیشنهادهایی داریم که نه سیخ بسوزد، نه کباب. عنایت بفرمایید:

1-استمرار فشار: گاهی فشار لازم است. اگر نبود، روی در ورودی اکثر مغازه ها و فروشگاهها و ادارات و سازمان ها نمی نوشتند:"لطفا فشار دهید"!.... فرد و جامعه گاهی تحت فشارهای وارده، به فکر کار و ابتکارهای بیشتری می افتند و حتی گاه مشاهده شده است که ممکن است فلک را سقف بشکافند و طرحی نو دراندازند. فلذا وزیر محترم صنعت، اگر مصلحت می دانند، همچنان به فشار خود به خودروسازان ادامه دهند که تخفیف قیمت دهند. اینطوری شاید یک مقداری جبران آن حرفهایی که اوایل در اعتراض به اعتراض کمپین های نخریدن خوردو صفر داخلی، مطرح کردند و به ملت برخورد، بشود. شاید از دلشان در بیاید.

2- تغییر تخفیف: خودروسازان دلاوران، دست از اخلاق سابق خود که منجر به تخفیف شخصیت و کیفیت خودرو داخلی می شد، بردارند تا به تدریج جلو تخفیف قیمت خودرو هم گرفته شود.  جیب خالی و پز عالی از دیرباز محکوم و منتهی به شکست و خنده ملت بوده است. خودرو عالی بسازید، قیمت متعالی بگذارید. حفظ جان مردم ارزشش خیلی خیلی بالاست. قابل تخفیف هم نیست. لطفا چانه نزنید!

3- تحسین فروش: شیوه عرضه و ارائه خودرو، جوری زیبا و زیبنده مشتری شود که قابل تحسین همه باشد. مگر تکریم ارباب رجوع شعار بود؟ مگر عبارت حق با مستری است، در حد یک شعر زیباست؟..... پس چه اشکالی دارد که از حالا رابطه خریدار و فروشنده در حوزه خودرو، برعکس شود؟ اگر تا دیروز، مردم خودشان می رفتند دم شرکت های خودروسازی و تحت هر شرایطی که آنها تعیین و بلکه تحمیل می کردند؛ بالاجبار خودرو بی زبان را می خریدند؛ چه اشکال دارد که از امروز، این خودروسازها باشند که زنگ بزنند منزل ما و بگویند: ببخشید مزاحم شما شدیم؛ خودرو عزیز شما با همان رنگ و مشخصات درخواستی شما آماده تحویل است. کی منزل تشریف دارید که بیاوریم خدمت شما؟..... چه شود!

حرف آخر: بلاتشبیه مثل فرهاد، یاد حکایتی شیرین افتادم. یک نفر را دیدند که دارد قاشق قاشق ماست در آب دریا می ریزد. گفتند داری چه کار می کنی؟ گفت: می خواهم دوغ درست کنم. خندیدند و گفتند نمی شود. گفت: خودم می دانم نمی شود؛ اما شما تصور بفرمایید که اگر بشه، چی میشه!....

برچسب ها:

بحث و نظرات

ارسال نظر

لطفاَ همه فیلدها را پر کنید
نام و نام خانوادگی
ایمیل
78
پربیننده ترین خبرها
جستجو
تبلیغات
© 2018 All Rights Reserved. - Developed By: GolsaSoft