ناریخ: دوشنبه 23 شهریور 1394 - شناسه حبر: 5275

مرثیه برای خودروسازان یا جان باختگان شرکتهای خودروسازی

مرثیه برای خودروسازان یا جان باختگان شرکتهای خودروسازی

محمد رضا سالارمقدم

به دنبال ایجاد کمپین تحریم خودروهای بی کیفیت داخلی تا زمانی که قیمت آنها کاهش نیافته و کیفیتشان افزوده نشده است، شاهدعکس العملهای عجیب ودر نوع خود جالب وابستگان به صنعت خودروسازی اعم از وزیر، خودرو سازان ، قطعه سازان و.... بوده ایم. پس از انتشار عکسهای خودروهای فروش نرفته، کارخانه جات خودرو سازی این عکسها را جعلی دانسته و فروش نرفتن خودرو هایشان را از بیخ تکذیب کردند و گفتند؛ ازقضا برای ماه های بعد پیش فروش هم داشته ایم. ولی همانگونه که مولانا در رسوا نمودن اشتری که ادعا می کرد از حمام می آید به زانوی او اشاره نمود ه و می گوید: «پیداست از زانوی تو» عکس العملهای گاهاً عصبی وابستگان به این صنعت آنها را رسوا نموده و ثابت کرد عکسهای منتشره دروغ نیست و نشان دهنده واقعیت پاسخ مثبت مردم به نخریدن این خودروهاست.

مروری بر اظهار نظرهای صورت گرفته در هفته گذشته و بکارگیری نوعی ادبیات طلبکارانه و گاه توهین آمیز توسط مدافعان خودروهای داخلی بیانگر چند موضوع است که این مقاله به آن پرداخته است.

اول می پردازیم به سخنان مهندس نعمت زاده وزیرصنعت و معدن و تجارت و سه گفته ایشان را در مورد خودروهای داخل یاد آور می شویم:

1- قیمت خودرو ارزان نمی شود.

2- ثبات قیمت ها همان کاهش قیمتخودرو است. اگر خودرو سازان قیمت خودرو را افزایش ندهند در اصل یعنی قیمت را کاهش داده اند.

3- کمپین تحریم و نخریدن خودرو صفر داخلی گناه است و در مقابل مصالح ملی قرار داشته و ضد انقلابی به حساب می آید.

با توجه به گفته های فوق، آقای وزیر به چند سؤال پاسخ دهند که چرا اگر تحریم ها برداشته شود و قطعاتی را که به علت همین تحریم ها مجبور بودیم با چند واسطه و چند برابر قیمت بخریم با قیمت واقعی آن که مسلماً چون دست واسطه ها حذف شده کاهش چشمگیر خواهد داشت و هزینه های تولید خودرو را نیز به همان نسبت کم خواهد نمود، باز شما همچنان تاکید بر عدم کاهش قیمت آن دارید !!

سخن دیگر آقای وزیر به یک شوخی بیشتر شبیه است وقتی می گویند ثبات قیمت همان کاهش قیمت خودرو است. پس اینکه رئیس جمهور می گوید؛ ما اول به دنبال تثبیت قیمت ها و سپس کاهش آن هستیم از دید آقای وزیر باید بی معنی باشد با این استدلال ایشان ما هم میتوانیم ادعا کنیم که ثبات درآمد مردم و یا ثبات حقوق کارمندان به معنای کاهش در آمدها و حقوق می باشد.

و اما در مورد فرمایشات اخیر ایشان که خود را هم در جایگاه مرجع تقلید و هم قاضی قرار داده اند و حکم به گناه کار بودن و ضدانقلاب بودن کسانی که خود رو داخلی بی کیفیت را تحریم کرده اند داده اند. (هرچند بعدأ عذرخواهی نموده و به نوعی حرفهای خودرا پس گرفته اند) باید گفت:جناب نعمت زاده؛ ضد انقلاب و گناهکار کسانی هستند که با تولید خودروهای بی کیفیت در غیاب رقبا، آنها را به هر قیمتی که خواستند در این چند سال به ملت فرو ختند و سالی هزاران نفر را یا به دیار باقی فرستادند یا معلول نمودند و یا بی سرپرست.

"طبق آمار مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانون کل کشور در طول 10 سال گذشته 235 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان باختند و 2 میلیون و 221 هزار نفر مجروح شدند "یعنی چیزی معادل سقوطحدود 940 هواپیما در مدت 10 سال و یا 94 هواپیما در هر سال که هرکدام 250 سرنشین داشته باشند. و جالب اینکه در سقوط حتی یک هواپیما ، همه اعم از مجلس ، رسانه ها و غیره حساس شده و تا مدت ها در مورد علت حادثه و مقصر یابی آنها سخنرانی و قلمفرسائی می کنند و حتی وزیر را به مجلس می کشانند اما در مورد این حجم انبوه کشتارهای جاده ای که عامل اصلی آن تولید خودرو هایبی کیفیت داخلی است و مقصر کاملأ مشخص است کسی نه تنها چیزی نمی گوید بلکه یک اقدام ملی برای نخریدن آنها را که آنهم برای بالا بردن کیفیت و کاهش قیمت است در بوق و کرنا نموده و متهم به ضد انقلاب می نمایند. البته اینگونه دفاع وزیر از از صنعت خودرو سازی این شائبه را تقویت می کند که لابد ایشان به شکلی در این میان ذینفع هستند.

و اما از سخنان وزیر که بگذریم صحبت های عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو ایران نیز قابل تأمل است. وی در دفاع از قیمتخودرو ها گفته « اگر دلار به 1000 تومان باز گردد  می توان امیدوار بود که خودرو هم ارزان شود پس چون کاهشقیمت دلار غیر ممکن است به ارزان شدن خودرو هم نباید امیدوار بود»

از این عضو هیئت مدیره قطعه سازان خودرو می پرسیم مگر شما ادعا نمی کنید که قطعات خودرو را با امکانات کامل داخلی می سازید و بارها پز آن را هم داده اید؟!! اگر این چنین است پس به چه دلیلی آن به قیمت دلار ربط می دهید؟ امکانات داخلی که تحت تأثیر تحریمها نبوده است، مگر اینکه بپذیریم شعار خودکفائی در تولید قطعات خودروها در این سالها کاملاً بی اساس بوده و شما قطعات را از خارج وارد نموده و در اینجا مونتاژ نموده اید!

و سخن آخر در مورد سر مقاله یکی از روزنامه های وابسته به صنعت و معدن و تجارت است (شما بخوانید خودرو سازان) این سرمقاله نویس نوشته« .....حالا سؤال این است که کدام مردم؟ آیا مردم تظاهرات کرده و شعار داده اند که ما خودرو داخلی نمی خریم ، یا آن را تحریم می کنیم؟ آری عده ای موبایل بازان و شبکه اجتماعیبازان، امر به آنها مشتبهشده که پیشرو مردم هستند. ای مگس، عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عرض خود می بری و زحمت ما می داری .»

بگذریم از متن توهین آمیز این مطلب ولی آنچه که می توان گفت: این است که اگر واقعاً نظر مردم با این کمپین تحریم خودرو یکی نیست پس چرا اینگونه دستپاچه شده اید و برای منصرف کردن آنها ازهیچ اقدامی فرو گذار نمی کنید؟ آیا برای فهماندن این مطلب که خودرو های داخلی با این کیفیت اسفناک، با قیمتی که عرضه میشود تناسب ندارد باید به خیابانها آمد. از سویی تحریک مردم به تظاهراتتوسط این سرمقاله نویس نیز خود جای سؤال دارد.

به هر حال اینک که در یک عزم ملی مردم تصمیم گرفته اند خودروهای بی کیفیت داخلی را تا زمانی که وضعشان بهبود نیافته و به قیمت واقعی عرضه نمی شوند نخرند، بهتر است صنعت خودرو سازی این فرصت را غنیمت شمرده و در تولید خودرو و رفتار خود تجدید نظر نمایند و گرنه در عرصه رقابت حذف خواهند شد.

برچسب ها: -

بحث و نظرات

ارسال نظر

لطفاَ همه فیلدها را پر کنید
نام و نام خانوادگی
ایمیل
79
پربیننده ترین خبرها
جستجو
تبلیغات
© 2018 All Rights Reserved. - Developed By: GolsaSoft