ناریخ: شنبه 2 تیر 1397 - شناسه حبر: 20058

نقدی بر انتخاب برندی مناسب برای تربت حیدریه

نقدی بر انتخاب برندی مناسب برای تربت حیدریه

نقدی بر انتخاب برندی مناسب برای تربت حیدریه

دکتر ابراهیم بخشوده

(مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد برنامه ریزی)

نظر به این که در چند شماره اخیر هفته نامه وزین نوید خراسان ، موضوعات و عناوینی همچون : زعفران ، منطقه گردشگری پیشکوه ، ابریشم ، قطب الدین حیدرو... برای انتخاب« برند »شهرستان تربت حیدریه به چالش کشیده شده ، بنابراین و برای روشن سازی و آشنائی بیشتر با این عنوان ، مطالبی پیرامون« برند » وجه تسمیه « برند » ، برند چیست ؟ و چه محصولات یا تولیدات یا کالاهائی را می توان به عنوان « برند » انتخاب کرد به دنبال می آید بدون این که دیدگاه و نظری در مورد این که کدام مورد مناسب برای « برند » می باشد بیان گردد.

انتظار می رود خوانندگان محترم و دلسوزان و علاقمندان به این موضوع ، خود قضاوت و تعیین نمایند که چه تصمیمی مقبول تر و ... خواهد بود ؟

در عصر گسترش روز افزون جهانی شدن ایده و تفکّر، اغلب فعالان اقتصادی و تجاری و همچنین موسسات ، شرکتها ، سازمانها و ... به این باور رسیده اند که از جمله با ارزش ترین دارائی های آنها« برندهای » محصولات وخدمات آنها می باشد ؛ به نحوی که دغدغه اکثر مدیران ارشد این نهادها ایجاد « برندهای » قدرتمندی می باشد که ضمن عمل به وعده ها و تعهّدات خود ، سعی در ارتقا ء ، توسعه و پیشرفت فعالیت خود در طول زمان داشته باشند .

ارمغان آور تعریف و اهمیّت ویژه یک « برند » را اولویت بندی مصرف کننده از مزیّت ها و برتری های آن « برند » در مقام مقایسه با دیگر « برندهای » رقیب به همراه دارد. (توضیح اینکه : اگر پارک پیشکوه به عنوان « برند »، مناسب و امکان پذیر باشد، آیا در قیاس با همتایان خود در سطح منطقه ای یا ملّی حرفی برای گفتن خواهد داشت؟ یا در سطحی خواهد بود تا به عنوان یک « برند » از جای ، جای مملکت برای تماشا، استراحت و گردشگری، رنج سفر و هزینه را تحمل نمایند؟ آیا آنقدر جاذب و جالب خواهد بود و مراجعین به این پارک گردشگری به رفاه و آسایش و لذّت گردشگری خواهند رسید تا در مراجعت به دیار خود ، مبلّغ و مشوّق دیگران برای سفر به این منطقه باشند ...؟ یا عکس این نگرش عمل خواهد شد ؟)

اساساَ ارزش ویژه « برند » از اعتمادی ناشی می شود که مصرف کنندگان در مقایسه با « برندهای » دیگر نسبت به یک « برند » دارند که این اعتماد به عنوان وفاداری مصرف کنندگان و تمایل آنها به پرداخت قیمت های بالا برای « برند » ترجمه می شود.

 

« برند » مفهومی فرهنگی جامعه شناختی

امروزه از تقدّم رشد فرهنگی بر رشد اقتصادی زیاد می شنویم. در واقع این پرسش دیگر چندان مطرح نیست که اولویت با رشد « اقتصادی » است یا با رشد « فرهنگی»؟ بلکه این نکته مطرح است که « بی رشد فرهنگی» ، « رشد اقتصادی» قابل قبول ناممکن است. همانگونه که یک فوتبالیست هرگز فوتبالیست برجسته ای نمی شود ، اگر دونده خوبی نباشد؛ یا یک چوگان باز هرگز برجسته نخواهد شد، اگر سوارکار خوبی نباشد.

یک اقتصاد نیز هرگز به رشد چشمگیری نخواهد رسید مگر اینکه پشتوانه های استوار فرهنگی داشته باشد.

باید گفت: « برند » یک مفهوم فرهنگی جامعه شناختی است که کاربرد چشمگیر در اقتصاد دارد.

 نامیک یا « برند » از دید عده ای یک مفهوم تازه است. امّا در واقع چنین نیست. امروزه به خوبی می دانیم شناختی که از هر کس یا هر سازمان یا هر کالا داریم ، « برند » آن است.

در راستای تأیید این ویژگیها مروری داشته باشید برنام ونشان خیلی از بزرگان ، تجّار و بازرگانان و کسبه قدیم شهرمان (تربت حیدریه) که نام هریک از آنها یا کالای آنها پیام آور « برندی » بود و چه بسا فرزندان آنها یا حتی کسانی که در محل کسب آنها به فعالیت پرداخته اند در واقع نان مقبولیت « برند » آنها را  می خورند ...؟!! مورد سوال است که آیا اکنون این بازماندگان و این جانشینان موفق شده اند آن نام و نشان ، تعهّد و ایمان ، انصاف و وجدان و هویتی که حاصل سالها تعامل، خدمت صادقانه و راستین آنها بوده تا حدّی که مردم امانت و سپرده ها و کالاهای خود را با اطمینان و طیب خاطر نزد آنها می سپرده اند ، حفظ نمایید؟

یقیناَ اغلب خیر ...؟! زیرا نامیک « برند » درست مانند یک موجود زنده ، اگر از آن به درستی نگهداری نشود ، اُفت می کند ، آسیب می بیند و حتی میمیرد...!

آنچه بیش از پیش بر اهمیت و کاربرد « برندها » در جوامع افزوده ، پیداشدن حق انتخاب در میان گزینه های بسیار برای مردمان است.

 

« برند» سازی گردشگری :

«برند » سازی گردشگری از زمانی مطرح شد که گردشگری به عنوان یک صنعت معرفی گردید. برندسازی گردشگری به معنای تداعی شدن هویت فرهنگی فضا و مکان در ذهن گردشگران بالقوّه است. برندسازی گردشگری در مقصد انجام می شود و در مقصد گردشگری با ایجاد نشانه هائی از فرهنگ و هویت آن مکان برند سازی گردشگری برای آن مکان ایجاد می شود.

برچسب ها:

بحث و نظرات

ارسال نظر

لطفاَ همه فیلدها را پر کنید
نام و نام خانوادگی
ایمیل
40
جستجو
تبلیغات
© 2018 All Rights Reserved. - Developed By: GolsaSoft