ناریخ: یک شنبه 15 بهمن 1396 - شناسه حبر: 19824

جمعی از شهروندان در گفتگو با نوید خراسان: آیا زمان نو کردن اتوبوسهای درون شهری تربت حیدریه فرا نرسیده است

جمعی از شهروندان در گفتگو با نوید خراسان: آیا زمان نو کردن اتوبوسهای درون شهری تربت حیدریه فرا نرسیده است

جمعی از شهروندان در گفتگو با نوید خراسان:

آیا زمان نو کردن اتوبوسهای درون شهری تربت حیدریه فرا نرسیده است

سعید سالارمقدم

رانندگان ناوگان اتوبوسرانی درون شهری ( اتوبوس های خطی یا واحد) تربت حیدریه از جمله افراد زحمتکشی هستند که در سرما و گرمای هوا مشغول خدمات رسانی به شهروندان می باشند. آنها ضمن سر و کله زدن با مسافرهایی که بعضا داری گرفتاریهای مختلف و از اقشار گوناگون جامعه هستند، با رانندگان دیگر خودروهای سطح شهر نیز به نوعی سر وکار دارند.

شهروندانی که عموما از این اتوبوسها برای رفتن به سر کار و یا ایاب و ذهاب متداول خود استفاده می کنند خواسته ها و توقعات قابل توجهی دارند. گزارش ذیل حاصل گفتگوی خبرنگار نوید خراسان با چند تن از این شهروندان می باشد.

یک فرهنگی که تقریبا همیشه از اتوبوس واحد برای انجام کارهایش استفاده می کند به نوید خراسان گفت: رانندگان این اتوبوسها اخلاق و رفتارهای متفاوتی با مسافران دارند. ضمن اینکه اکثریت آنها انسانهای خوش اخلاق و قانون مداری می باشند اما تعداد اندکی نیز پیدا می شوند که برخورد صحیحی با مردم ندارند و در هر کجا که رسید توقف و اقدام به سوار کردن یا پیاده نمودن می نمایند.

وی ادامه داد: البته رفتار مسافران و شهروندان نیز متفاوت است،اغلب ضمن احترام به قوانین توقع بیجا از رانندگان ندارند. ولی در میانشان کسانی هم پیدا می شوند که با برخی رفتار های خارج از عرف خستگی را به تن این قشر زحمتکش می گذارند.

شهروند دیگری که ساکن شهرک ولیعصر می باشد گفت: متاسفانه برخی شهروندان علاقه ای به استفاده از «کارت پول شهروندی» ندارند و یا آن را به موقع شارژ نمی کنند که در نتیجه هنگام سوار شدن به اتوبوس مجبور می شوند کرایه شان را نقدی پرداخت کنند، این کار موجب می گردد در موقع سوار یا پیاده شدن وقت بقیه مسافر ها گرفته شود. برخی موارد هم دیده ام که اگر راننده کنترل نکند اصلا کارت نمی کشند.

 وی گفت: از مسافران بویژه خانمها انتظار می رود در هنگام سوار یا پیاده شدن فرزندان کوچک خود را در آغوش بگیرند تا مردم معطل نشوند.

یک کاسب که محل کارش در میدان مرکزی شهر است نیز می گوید: یکی از مهمترین معضلات برای رانندگان و مسافران اتوبوسهای واحد، توقف خودرو های شخصی در ایستگاه اتوبوس است که گاهی به حالت دوبله نیز پارک می کنند و دنبال کار خود یا خرید از مغازه ها می روند و در نتیجه وقتی اتوبوس می رسد جایی برای ایستادن و سوار و پیاده کردن مسافر ندارد که یا باید در وسط خیابان توقف کند که علاوه بر ایجاد ترافیک موجب ایجاد خطر هم می شود و یا باید با بوق زدن که موجب سلب آسایش مردم می شود خودرو متخلف را وادار به حرکت کند که با غر زدن آنها نیز مواجه می گردد.

وی افزود: از پلیس راهنمایی و رانندگی هم معمولا به این مسئله بی توجه هستند و با وجود اینکه می بیند خودروهای شخصی و یا تاکسی ها در ایستگاه اتوبوس توقف کرده اند اقدام به جریمه و حتی تذکر به آنها نمی کند. حتی در ایستگاه ابتدای فردوسی شمالی که با دکه پلیس چند متری هم فاصله ندارد و تاکسی ها دقیقا بیشتر اوقات ایستگاه را هم تصرف کرده اند اقدامی از سوی پلیس نمی بینیم.

شهروند دیگر نیز می گوید: اهالی روستاها زمانی که به شهر مهاجرت می کنند باید فرهنگ شهرنشینی را قبل از هر کاری بیاموزند و روابط اجتماعی خود را متناسب با آن تغییر دهند ولی متاسفانه برخی ضمن اینکه خود را علامه دهر می دانند کوچکترین قوانین شهروندی را رعایت نمی کنند و وقتی به آنها تذکر می دهی تازه چیزی هم طلبکار می شوند. مثلا خودم شاهد بودم وقتی راننده اتوبوس واحد به رانندگانی که در ایستگاه اتوبوس توقف نموده بودند تذکر داد با خشم و متلک گویی آنها روبرو شد و تازه چیزی هم بدهکار شد.

وی ادامه داد: مورد دیگر اکثر بانوان محترمه هستند که با کودکان خود سوار واحد میشوند اما متاسفانه در همان لحظه حس تعلیم و تربیت مهد کودک به ایشان دست می دهد و پیاده و سوار شدن کودک سه سال یا کمتر را به خودشان واگذار میکنند، غافل از اینکه اتوبوسهای واحد تایم زمانی دارند و مردم هم برای رسیدن به سرکار یا خانه عجله دارند. مورد جالب تر  اینکه گاهی درست زمانی که اتوبوس آماده حرکت شده مسافری برای رسیدن همراهی خود در خواست چند دقیقه توقف می نماید که موجب شکایت و غر غر دیگر مسافران می شود.

یکی دیگر از شهروندان که قبلا ساکن مشهد بوده با مقایسه ناوگان اتوبوس رانی مشهد و تربت حیدریه می گوید: در مشهد مقدس با وجود واگذاری چندین هزار اتوبوس به بخش خصوصی اما سازمان اتوبوس رانی دنبال جایگزین کردن اتوبوسهای جدید به ناوگان حمل و نقل خود است ولی متاسفانه در تربت حیدریه با وجود اینکه بیشتر اتوبوسها بیش از ده سال است که کار می کنند و مستهلک شده اند بطوری که از همه قسمتهایش سر و صدا بلند است ولی هنوز تصمیمی بر جایگزین کردن آنها ظاهرا وجود ندارد.

یک شهروند دیگر ساکن بلوار باهنر نیز گفت: با وجود اینکه خط شهرک ولیعصر و بلوار باهنر بیشترین مسافران را دارد و در نتیجه سازمان اتوبوسرانی بیشترین درآمد خود را از این مسیر بدست می آورد ولی خرابترین اتوبوسها را در این مسیر بکار گرفته و اتوبوسهای شیک و سالم را در بالای شهر استفاده می نماید.بنابر این با توجه به ادغام چند سازمان و ایجاد سازمان حمل و نقل و ترافیک، از مدیر این سازمان نوپا انتظار می رود در این مورد اقدام لازم را بعمل آورد.

وی به مورد دیگری نیز اشاره نمود و گفت: نصب بنرهای تبلیغاتی بر روی شیشه های اتوبوس ها موجب شده تا مسافران فکر کنند در یک زندان متحرک نشسته اند. وی افزود: درست است که سازمان اتوبوسرانی از این طریق کسب درآمد می کند ولی بهتر است بجای شیشه ها آنها را بر بدنه اتوبوس نصب نماید.

برچسب ها:

بحث و نظرات

ارسال نظر

لطفاَ همه فیلدها را پر کنید
نام و نام خانوادگی
ایمیل
13
جستجو
تبلیغات
© 2018 All Rights Reserved. - Developed By: GolsaSoft