ناریخ: دوشنبه 2 مرداد 1396 - شناسه حبر: 19278

ایستگاه راه آهن تربت حیدریه بزرگترین پایانه حمل بار ریلی سیمان صادراتی کشور

ایستگاه راه آهن تربت حیدریه بزرگترین پایانه حمل بار ریلی سیمان صادراتی کشور

ایستگاه راه آهن تربت حیدریه یکی از مهم ترین ایستگاه های اداره کل راه آهن شرق کشور است که نقش اساسی در حمل بار ریلی معادن سنگ آهن سنگان و حمل سیمان به کشورهای آسیای میانه از این منطقه را بر عهده دارد.

خبرنگار نوید خراسان به این بهانه گفتگوئی با مدیر پایانه ایستگاه راه آهن تربت حیدریه انجام داده است.

محمد خالقی نیا مدیر راه آهن تربت حیدریه در گفتگو با نوید خراسان گفت: راه آهن شرق کشور بطول بیش از 1000کیلومتر ( اعم از خطوط اصلی و فرعی) از سال 84 راه اندازی شده که از منطقه دیزباد(ایستگاه کاشمر) شروع و تا بافق یزد ادامه دارد و دارای ببش از 40 ایستگاه می باشد که ایستگاه راه آهن تربت حیدریه یکی از مهمترین آنها است، یک خط نیز از تربت حیدریه به سمت افغانستان منشعب شده که تا سنگان خواف در حال بهره برداری است.

 مدیر راه آهن تربت حیدریه افزود: در سه ماه نخست امسال یک میلیون و 140 هزار و 769 تن بار در این حوزه حمل شده که نسبت به مدت مشابه پارسال از رشد 15 درصدی برخوردار است.

وی گفت: در مدت مزبور یک میلیارد و 586 میلیون و 787 هزار و 260 تن کیلومتر بار ناخالص توسط این ناحیه حمل شده که نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد افزایش دارد. همچنین حمل بار خالص این اداره کل 869 میلیون و 591 هزار و 425 تن کیلومتر است که این رقم نیز نسبت به بهار پارسال رشد 2 درصدی داشته است.

خالقی نیا گفت: در سه ماه نخست امسال همچنین 177 هزار و 100 تن بارگیری زغال سنگ در این ناحیه انجام شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 48 درصد رشد و از حیث درآمد نیز 60 درصد رشد داشته است. تناژ سنگ آهن حمل شده بهار امسال نیز 892 هزار و 930 تن است که در مقایسه با بهار پارسال از رشد 10 درصدی برخوردار بوده است.

مدیر راه آهن تربت حیدریه افزود: در سه ماهه نخست سالجاری 73 هزار و 132مسافر توسط راه آهن شرق جابجا شده اند که این رقم نسبت به سه ماهه اول سال 95 که تعداد 66 هزار و 110 مسافر بوده است رشد بیش از 10 درصدی داشته است.

وی افزود: با وجود افزایش حمل سنگ آهن، درآمد حاصله از آن به دلیل اعمال تخفیف تعرفه ای بار حمل شده به سمت بندر عباس نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 درصد کاهش داشته است.

 

راه آهن شرق در بین 19 منطقه ریلی کشور رتبه سوم بارگیری را کسب نموده

مدیر راه آهن تربت حیدریه  با اشاره به ظرفیت و جایگاه ویژه این راه آهن در حمل بار ریلی کشور اظهار کرد: راه آهن شرق با طول حدود هزار کیلومتر که در سال 84 افتتاح شده و اکنون نیز توانسته در بین 19 منطقه ریلی کشور رتبه سوم بارگیری را کسب کند و بیشترین حمل ریلی سیمان در کشور به ایستگاه راه آهن تربت حیدریه اختصاص دارد که مربوط به  کارخانه سیمان زاوه است و از این ایستگاه به کشورهای آسیای میانه صادر می شود.

وی با اشاره به پروژه های توسعه خطوط ریلی این اداره کل گفت: از آنجائیکه معادن سنگ آهن سنگان به لحاظ حجم بار اهمیت ویژه ای دارند، راه آهن شرق در افق1404 حمل 22 میلیون تن بار از مجموع 28 میلیون تن بار این معادن را در نظر دارد درحالیکه سال 95 سهم حمل بار ریلی این معادن 2میلیون و 800 هزار تن از مجموع 9 میلیون تن بوده  است که در برنامه افق1404 بایستی افزایش حدود 10برابری داشته باشد.

 

از مهم ترین برنامه های راه آهن شرق دوخطه کردن ایستگاه بافق تا تربت حیدریه است

خالق نیا ادامه داد: برای محقق شدن این چشم انداز یکی از مهم ترین برنامه های راه آهن دوخطه کردن ایستگاه بافق تا تربت حیدریه است که مطالعات این پروژه توسط مشاور در حال انجام است و سپس عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

مدیر راه آهن تربت حیدریه افزود: پروژه کمربند ریلی شادمهر - سالار بطول 27 کیلو متر با هدف کاهش مسیر با هزینه هزار و 200 میلیارد ریال طی یک سال توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سرمایه گذاری سه شرکت خصوصی اجرا می شود.

وی اظهار کرد: با اجرای پروژه مزبور مسیر 100 کیلومتری تربت حیدریه به خواف 30 کیلومتر کوتاهتر خواهد شد.

 

اتصال خطوط ریلی به داخل معادن از برنامه های راه آهن شرق است

وی گفت: در راستای خدمات دهی بهتر به شرکت های فعال در معادن سنگ آهن خواف، اتصال خطوط ریلی به داخل معادن برای حمل بار آسان تر از برنامه های راه آهن شرق است که با درخواست شرکت های مزبورعملیات اجرای اتصال خطوط راه آهن به  داخل معادن  سنگ آهن شروع که تا سه ماه آینده 8 و نیم کیلومتر از آن به بهره برداری خواهد رسید.

 مدیر ایستگاه تربت حیدریه افزود: همچنین توسعه ایستگاه راه آهن سنگان از سه خط به 14 خط با هزینه بالغ بر150 میلیارد تومان اجرا خواهد شد که این پروژه در مرحله انعقاد قرارداد است و اجرای خط ریلی به طول 77 کیلو متر تا مرز افغانستان و 18 کیلو متر در داخل خاک این کشور نیز از دیگر اقدامات در راستای برنامه های توسعه خطوط ریلی این اداره کل بوده است که تا کنون انجام شده است.

 

راه آهن مایل است خط ریلی برای شرکت نفت تربت حیدریه ایجاد کند

خالق نیا ادامه داد:  با توجه به رویکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر قرار دادن خطوط ریلی در کنار شهرها و با توجه به پتانسیل حجم بار بالای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه تربت حیدریه، به این شرکت پیشنهاد کرده ایم در صورت اعلام آمادگی و فراهم بودن شرایط، خط ریلی را برای شرکت نفت تربت حیدریه ایجاد کنیم که البته تا کنون شرکت نفت تربت حیدریه پاسخی نداده است.

 

بلاتکلیفی احداث جاده مخصوص از شهر تا ایستگاه راه آهن

 وی گفت: برای دسترسی آسان مردم و مسافرین به ایستگاه تربت حیدریه ازچند سال قبل با رایزنی های انجام گرفته با مسؤلین شهرستان، مقرر شد از انتهای میدان امداد، جاده مخصوص ایستگاه راه آهن احداث شود که حتی طرح مطالعاتی آن توسط مشاوری که راه آهن گرفته است با مبلغ 200 میلیون تومان انجام شده است و علی رغم اینکه راه آهن قانونا تعهدی در قبال راه دسترسی ندارد، برای سهولت کار حاضر شده است مبلغ 2 میلیارد تومان برای احداث این جاده کمک کند. با این وجود در حال حاضر طرح آماده است اما از آنجائیکه اجرای این طرح متولی مشخصی ندارد همچنان بلاتکلیف مانده است امیدوارم با مساعدت مسؤلین شهرستان اجرای این پروژه آغاز شود.

برچسب ها:

بحث و نظرات

ارسال نظر

لطفاَ همه فیلدها را پر کنید
نام و نام خانوادگی
ایمیل
13
جستجو
تبلیغات
© 2018 All Rights Reserved. - Developed By: GolsaSoft